IHRAM

hai rindu....
lama tak menulis....
lama simpan semuany dalam kotak hati....
hehheheh...

ihram?
ape itu ihram...
ihram yang masa org pegi mekah menunaikan haji or umrah itu satu....

tpi..
tpi...

ihram disini membawa maksud....
 ihya ramadan....
kira ihram di sini adalah satu singkatan dari perkataan diatas...

program ini di anjurkan oleh perpias that stand for
persatuan pelajar islam selangor.. 


walaupun gua lahir kl....
membesar kat kl...
tpi ade kampung okey kat perak....
sebagai manusia...
aku mencari sesuatu...
untuk aku hamparkan bila nyawa terpisah dri jasad nnt....

aku deside untuk pegi ihram in the first sbb aku nak sgt rasa ape yang sahabat aku cerita...
sbb dia pernah join ihram tahun sebelumny....

tpi cerita ilahi berbeza....
membawa aku kepada sudut fikiran yang berbeza....
adeje mcm2 activiti....
ade gerak sahur
ade bubur lambuk....
ade smart solat...
ade murel...
ade gotong royong...
ade sekampit beras
ade keluarga angkat...
ade ziarah hospital....
itu je rasany kalo aku tak tertinggal la...

tau ape activiti paling aku idamkan sejak sebelum aku smpai progrm lagi...
aku nak pegu gerak sahur...
nak sahur dgn anak yatim...
nak jumpa dgn diorg...
nak hantar senyuman kat diorg....
tpi apabila cerita Allah berbicara....
masa bahagi group...
aku tak dapat pun ape yang aku harap aku dpt...
tau dpt ape....

dapt buat murel kat dinding sekolah.....
bila dpt tak tau nak ketawa ke....nak menangis ke...
nak marah ke....
macm xde perasaan pun ade....
tpi ketua ckp......ingat tau benda yang kita buat mungkin x mcm org lain...
tpi siapa tahu boleh kekal dlm hati bdk2 kan sekolah ini smpai bila2....
kita buat benda kecil....
tpi siapa tahu dakwah kita....mampu ubah dunia....

hah! mcm tu lebih kurang ayat ketua aku....
tapi minta maaf sgt sbb aku tak ingat la nama abg ketua aku tu....
itu mmg kelemahan aku...hahhhaha

kan aku ckp....Allah bgi sudut fikiran yang lain kat ape....
betulkan niat balik....
tpi dlm hati....
kenapa murel....ya Allah ape yang ingin engkau hamparkan pada aku....
sbb doa aku bila aku smpai progrm ni adalah....
ya Allah ...ajari aku ape pun....aku terima...dgn hati terbuka 
tpi kenapa aku masih tanya dlm diri aku...
nmpk tak manusia....

sbb progrm ni 3 hari 2 malam....
so jumaat malam bagi group kerja..
eskny sbtu....
mula kerja....
tiba lah masa saya bersama sahabat yang lain....
mencorak dinding bersama sepasang tangan pinjaman Allah...
walau tak berseni....
tpi usaha la.....kita kan dh terpilih buat kerja ni....
maka usahakan sebaikny.....

sbb ketua ckp....kalo murel tak siap kena siapkan jgk...
if tak siap masa pegi jumpa keluarga angkat pun....
x pyh pegi keluarga angkat....
kita kena siapkan kerja kita juga....
hehhehehe...
maka kami siapkan juga....

dan berjaya pegi progrm kelurga angkat di petang hari...
bersama group yang berbeza.....
progrm keluarga angkat ni...
kitaorg akan berbuka dirumah keluarga angkat ...
tolong mereka apa yang patut....


aku jawab semua soalan yang pihak penganjur soal...
tpi dlm hati...hahhahah...jom tgk jawapan aku....

kenapa datang ihram....
sebab aku nak cari hati....
hati yg mcm mane...
boleh detail....
hati yang selalu sabar walau ape pun yang menimpa....
hati yang selalu rendah diri dgn setiap org....
hati yang lembut saat ditegur....
hati yang selalu rasa bersalah andai berbuat silap...
hati yang lembut membantu saudara dan berjihad mencari penciptany...

ape aku dpt dri murel....
aku dapat sabar dalam diam....
aku dpt keseronokan berkerja tanpa balasan ape2...
aku dapat senyuman bila tgk hasil kerja semua siap....walau ape pun rupanya...
aku belajar selalu hargai ape yang org lain buat untuk kita....
aku beljar bertolak ansur dalam berkerja....
dan aku dpt dan belajar bertapa besarny erti terima kasih...


untuk progrm keluarga angkat....
aku nampak dan aku sedar....
hidupaku sebenarny terlalu indah di banding org yang ssh...
yang nak mkn pun perlu berkira.....
yang nak tidur pun perlu fikirkan keluarga...
aku belajar lebih menghargai dlm diam...
aku beljar ikhlas dengan setiap kejadian....
aku beljar bnyk smpai tak tertulis bnykny.....

akhir sekali, andai allah bagi aku pegi jumpa anak yatim dipagi hari atau ziarah hospital
atau sekapit beras....pasti aku menagis dari pagi smpai petang....
sebab selalu fikir bahawa hidup aku mungkin tak seindah org lain...atau
mungkin terlalu sedih apabila terlihat hamparan cerita di dpn mata....
aku jumpa hati walau aku tak dpt pergi tmpt yang aku nak...dan doa aku moga aku dpt kembali...
berbakti dan mengukir senyuman buat mereka yang memerlukkan....


_segala isi di bumi telah engkau hamparan ya Allah....tinggal kamu aku manusia mengaliny_



Comments

Post a Comment

Popular Posts